skip to Main Content

Nationalt netværk af skoletjenesters rapport fra januar 2016 viser, at gode transportmuligheder spiller en rolle for den åbne skole. Når elever som led i den åbne skole besøger kulturinstitutioner, forsyninger, virksomheder eller foreninger i løbet af skoledagen, har muligheden for transport frem og tilbage betydning.

Læs kortlægningen i sin fulde længde her eller i en pixi-udgave.

Rapporten fra Nationalt netværk af skoletjenester indsamler erfaringer fra skoler, kulturinstitutioner og kommuner og peger også på, at faktorer som adgangen til transport, pris, logistik, tidsforbrug og muligheder for læring har indflydelse på skolernes valg af transportform.

Ifølge rapporten kan alle faktorerne også have betydning for, hvor meget eleverne besøger eksterne læringsmiljøer. Hvis der er udfordringer med transport af elever, lader det til at begrænse, hvor meget skolerne benytter undervisningstilbud på kulturinstitutioner og andre eksterne læringsmiljøer, som den åbne skole lægger op til. Sådan lyder tilbagemeldinger også fra både kulturinstitutioner, kommuner og skoler. Derfor har lærere og undervisere fra kulturinstitutioner, skoleledelser og kommuner stor fokus på at løse den udfordring for at sikre, at transport af elever ikke kommer til at stå i vejen for realiseringen af den åbne skole. Rapporten viser desuden, at mange kommuner arbejder med spændende løsninger på transportudfordringen.

Erfaringerne i rapporten er indsamlet via spørgeskemabesvarelser fra 441 folkeskoleledere og interviews med lærere. Rapporten indeholder også 19 eksempler på transportløsninger, der kan inspirere andre kommuner og skoler, når elever skal have undervisning uden for klasselokalet.

Læs Ministeriet for børn, undervisning og ligestillings pressemeddelelse her

Læs Kulturministeriets pressemeddelelse her

Rapporten er produceret af de ansatte i Nationalt netværk af skoletjenester

Kontakt på kontakt@skoletjenestenetvaerk.dk

Back To Top
X